Empty Room Electroacoustic composition in virtual 3D space. Exploration and studies about new compositionnal and spatial techniques in a virtuel 3D space.
Empty Room Composition électroacoustique dans l'espace numérique 3D. Exploration et étude sur les nouvelles techniques de composition et de spatialisation dans un espace numérique 3D.
Abstract
EMPTY ROOM
Electroacoustic composition in virtual 3D space.
Exploration and studies about new compositionnal and spatial techniques
in a virtuel 3D space.
Abstract :
Our thesis shows how, by combining the techniques of stereoscopic immersive virtual reality, with those of electroacoustic music, and by proposing a topological approach to spatialization, due to the integration of a high-order ambisonic spatializer in our process of spatialization, it is possible to manipulate a three-dimensional sound space in VR immersion.
To verify our hypothesis we go through creation, from the artwork Empty Room. First, we show how our experience of shared online virtual worlds, as well as the first attempts at immersive 3D composition that we conducted there, led us to the development of the Empty Room project. Secondly, we present the four spatialization experiments in VR immersion that we have carried out. We show how the spatialization mapping of Empty Room, which was specifically designed for virtual reality, will evolve when going from 2D audio to 3D audio. And how this passage allowed us to carry out two related experiments which are the transpositions of BiPan TransPan scenes towards virtual reality as well as the transposition of the Motus acousmonium. Our latest experience, the VR Auditory Space project, lays the groundwork for an immersive 3D spatialization interface based on Ambisonic 3D and Binaural spatialization techniques. At the end of the experiments, we present two deliverables, the Empty Room 2019 version and the VRAS version. 1.0.. The third part of our research questions the possibility of space to be considered as an instrument, from the perspective of an immersive VR instrumentalized audio-space, and the heritage issued from the relationship existing in our digital audio practices when it comes to virtual and virtualization.
Thèse de doctorat en Esthétique, Sciences et Technologies des Arts Spécialité Musique
Empty Room
Composition électroacoustique dans l'espace numérique 3D. Exploration et étude sur les nouvelles techniques de composition et de spatialisation dans un espace numérique 3D.
Notre thèse montre comment en associant les techniques de la réalité virtuelle immersive stéréoscopique à celles de la musique électroacoustique et en proposant une approche topologique de la spatialisation, il est possible de manipuler un espace sonore tridimensionnel en immersion VR. Pour vérifier notre hypothèse nous passons par la création à partir de l'œuvre artistique Empty Room. Dans un premier temps nous exposons comment notre expérience des mondes virtuels partagés en ligne, ainsi que les premières tentatives de composition immersives 3D que nous y avons menées, nous ont conduit jusqu'à l'élaboration du projet Empty Room. Dans un deuxième temps, nous exposons les quatre expériences de spatialisation en immersion VR que nous avons menées. Nous montrons comment le mapping de spatialisation d'Empty Room, qui a été spécifiquement conçu pour la réalité virtuelle, va évoluer lors du passage de l'audio 2D vers l'audio 3D. Et comment ce passage nous a permis de procéder à deux expériences connexes que sont les transpositions de scènes BiPan TransPan vers la réalité virtuelle ainsi que la transposition de l'acousmonium Motus. Notre dernière expérience, le projet VR Auditory Space, pose les jalons d'une interface de spatialisation 3D immersive en s'appuyant sur les techniques de spatialisation Ambisonique 3D et Binaurales. Nous présentons ensuite deux livrables, la version Empty Room 2019 et la version du VRAS. 1.0. La troisième partie de notre recherche interroge la possibilité d'un espace instrument dans un espace instrumentalisé VR immersif à partir du rapport que nous entretenons avec le virtuel et la virtualisation dans nos pratiques audionumériques.
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