LES REPRESENTATIONS DE LA FEMME DANS LES TRANSPOSITIONS DES LEGENDES ARTHURIENNES AU XIXE ET AU DEBUT DU XXE SIECLE - Centre d'Études sur les Modes de la Représentation Anglophone
Thèse Année : 2009

THE REPRESENTATIONS OF WOMAN IN THE TRANSPOSITIONS OF THE ARTHURIAN LEGENDS IN THE 19TH AND AT THE BEGINNING OF THE 20TH CENTURY

LES REPRESENTATIONS DE LA FEMME DANS LES TRANSPOSITIONS DES LEGENDES ARTHURIENNES AU XIXE ET AU DEBUT DU XXE SIECLE

Résumé

IN THE 19TH CENTURY AND AT THE BEGINNING OF THE 20TH, AN ARTHURIAN REVIVAL TOOK PLACE IN BRITISH LITERATURE AND PAINTING. MANY PRERAPHAELITE PAINTERS, BUT ALSO SEVERAL FAMOUS WRITERS (LIKE SCOTT, WORDSWORTH, TENNYSON, ARNOLD, MORRIS, SWINBURNE, HARDY, ELIOT, JUST TO NAME A FEW OF THEM) WERE DEEPLY INSPIRED BY THE WORLD OF CAMELOT AND, MORE PARTICULARLY, BY THE WOMEN WHO LIVE AT ARTHUR’S COURT. OUR DIACHRONIC STUDY AIMS AT UNDERLINING THE EVOLUTION OF THE REPRESENTATION OF THOSE WOMEN: THEY PROGRESSIVELY CAME INTO THE LIMELIGHT DURING THE ROMANTIC PERIOD BEFORE DISAPPEARING ONCE MORE DURING THE MODERNIST PERIOD TO GIVE WAY TO THE GRAIL THEME, THE SYMBOL OF THE EXISTENTIALIST QUEST LED BY THE ARTISTS OF THE TIME. THE VICTORIAN PERIOD WAS THE MOST FLOURISHING FOR THE REPRESENTATION OF WOMAN. NEVERTHELESS, IT SHOULD NOT BE DEALT WITH SEPARATELY FROM THE HISTORICAL CONTEXT OF THOSE TRANSPOSITIONS, THAT IS TO SAY THE VICTORIAN SOCIETY WHICH WAS CHARACTERIZED BY ITS DUALIST VISION OF FEMINITY: THE ANGEL IN THE HOUSE CONFRONTED THE FALLEN WOMAN. THE REPRESENTATION OF WOMAN BECAME A SCREEN FOR OR AGAINST DESIRE. THE ARTHURIAN LEGENDS WERE USED TO WARN AGAINST THE DESTRUCTIVE POTENTIAL OF FEMININE SENSUALITY; OR, ON THE OPPOSITE, THEY OFFERED ROOM FOR THE POSSIBLE SATISFACTION OF THE MALE SEXUAL DRIVES OF THE AUTHOR OR OF THE READER/SPECTATOR THROUGH AN ARTISTIC SUBLIMATION.
AU XIXE ET AU DEBUT DU XXE SIECLE, LA LITTERATURE ET LA PEINTURE BRITANNIQUES SERVIRENT DE CADRE A LA RESURGENCE DES LEGENDES ARTHURIENNES. NOMBRE DE PEINTRES PRERAPHAELITES, MAIS AUSSI D’AUTEURS CELEBRES (TELS SCOTT, WORDSWORTH, TENNYSON, ARNOLD, MORRIS, SWINBURNE, HARDY, ELIOT, POUR NE CITER QUE QUELQUES-UNS) FURENT INSPIRES PAR LE MONDE DE CAMELOT ET, PLUS PARTICULIEREMENT, PAR LES FEMMES QUI PEUPLENT LA COUR DU ROI ARTHUR. NOTRE ETUDE DIACHRONIQUE VISE A SOULIGNER L’EVOLUTION DE LA REPRESENTATION DE CES FEMMES : ELLES ENTRENT PROGRESSIVEMENT SUR LE DEVANT DE LA SCENE LORS DE LA PERIODE ROMANTIQUE AVANT DE DISPARAITRE A NOUVEAU LORS DE LA PERIODE MODERNISTE CEDANT LA PLACE AU TOPOS DU GRAAL, SYMBOLE DE LA QUÊTE EXISTENTIALISTE MENEE PAR LES ARTISTES D’ALORS. L’EPOQUE VICTORIENNE CONSTITUE LA PERIODE LA PLUS FLORISSANTE POUR LA REPRESENTATION DE LA FEMME. NEANMOINS, CETTE DERNIERE S’INSCRIT DANS UN CONTEXTE HISTORIQUE BIEN PARTICULIER MARQUE PAR UNE VISION DICHOTOMIQUE DE LA FEMINITE : L’ANGE DE LA MAISON Y AFFRONTE LA PROSTITUEE. LA REPRESENTATION DE LA FEMME DEVIENT ALORS UN ECRAN CONTRE OU POUR LE DESIR. LES LEGENDES ARTHURIENNES SONT UTILISEES AFIN DE METTRE EN GARDE CONTRE LE POTENTIEL DESTRUCTEUR DE LA SENSUALITE FEMININE OU BIEN, AU CONTRAIRE, OFFRENT UN ESPACE POUR LA SATISFACTION DU DESIR MASCULIN DE L’AUTEUR ET DU LECTEUR/SPECTATEUR PAR LE BIAIS D’UNE SUBLIMATION ARTISTIQUE. DES LORS, DERRIERE LE VISAGE DE LA FEMME ARTHURIENNE SE DESSINENT LES FANTASMES SEXUELS ET ARTISTIQUES DES AUTEURS VICTORIENS ET DES PEINTRES PRERAPHAELITES ETOUFFES PAR LES MODELES IDEELS DE LEUR SOCIETE.
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Citer

Virginie Thomas. LES REPRESENTATIONS DE LA FEMME DANS LES TRANSPOSITIONS DES LEGENDES ARTHURIENNES AU XIXE ET AU DEBUT DU XXE SIECLE. Littératures. Université Grenoble 3, 2009. Français. ⟨NNT : ⟩. ⟨tel-04155380⟩
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