Defining Art. From the Brancusi Trial to the Economics of Artistic Semiotic Goods - Centre de Recherche en Gestion (CRG) Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue International Journal of Arts Management Année : 1999

Defining Art. From the Brancusi Trial to the Economics of Artistic Semiotic Goods

Définir l'art. Du procès Brancusi à l'économie des biens artistiques sémiotiques

Résumé

The special nature of the artistic and cultural goods is commonly stressed in inquiries into the art market failure. Though the artistic goods are not quite defined, their special character is used as a rationale for art policies. The paper try to theoretically found them. In the first section we introduce the concept of artistic goods as a class of the semiotic goods, that is goods bearers of an aesthetic sign acknowledged in a specific cultural context. The second section relates the semiotic nature of art to three models of organization and regulation of the artistic field, namely the model based on institutions and hierarchies, the gift model and the market model.
La spécificité de l'art et l'impossibilité de le gérer par un recours exclusif au marché sont couramment invoquées pour justifier des politiques publiques des activités artistiques mais restent généralement imprécises. Le texte se propose de les fonder théoriquement. La première section introduit la notion de bien artistique sémiotique, bien porteur de signe esthétique dans un contexte culturel donné. La seconde relie la nature sémiotique de l'art à trois modèles d'organisation et de régulation du champ artistique, le modèle des relations personnelles, le modèle du don et celui du marché.
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hal-02615557 , version 1 (22-05-2020)

Identifiants

  • HAL Id : hal-02615557 , version 1

Citer

Christian Barrère, Walter Santagata. Defining Art. From the Brancusi Trial to the Economics of Artistic Semiotic Goods. International Journal of Arts Management, 1999, vol. 1 (n°2 Winter 1999), pp.28-40. ⟨hal-02615557⟩
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