Les outils d’évaluation de la biodiversité et des services écosystémiques recommandés aux entreprises : compromis entre crédibilité, pertinence et légitimité
Abstract
Businesses are showing some interests in biodiversity evaluation tools. Some companies develop, test and promote these tools as supports for decision-making. The effectiveness and practical effects of these tools still need to be demonstrated. Eighteen tools recommended to business are evaluated on the basis of three dimensions that characterize the effectiveness of knowledge-decision interfaces : credibility, relevance and legitimacy. The quantitative analysis of the scores highlights tradeoffs between these three dimensions as well as different profiles depending on the inclusion of business actors in the conception phase, the type of output (qualitative, monetary, non-monetary, combining monetary and non-monetary) and final use (diagnosis, monitoring and external communication). Thus, these tradeoffs between credibility, relevance and legitimacy should be acknowledged during the tool selection step and consistent with the final use of the results.
Certaines entreprises développent, testent, promeuvent des outils d’évaluation de la biodiversité et des services écosystémiques comme aide à la décision. L’efficacité et les apports concrets de ces outils restent cependant à démontrer. Dix-huit outils recommandés aux entreprises sont évalués sur la base de trois dimensions caractéristiques de l’efficacité des interfaces connaissances-décision : la crédibilité, la pertinence et la légitimité. L’analyse quantitative des scores met en évidence des tensions entre ces trois dimensions ainsi que des différences de profils selon : l’implication ou non d’entreprises lors de la conception de l’outil, les types de résultats produits (qualitatifs, monétaires, non monétaires, combinés) et la finalité d’usage de l’outil (diagnostic, pilotage et communication externe).