Stations and front: the logic of troop distribution in Joffre plan XVII
Gare et Front: la logique de répartition des troupes dans le plan XVII de Joffre
Abstract
This article carries out the first cliometric analysis of the French troop allocation of Plan XVII (plan Joffre) taking into account the main characteristics of the French rail network in 1913 and the choices of the Major State concerning the transport of these troops and the central role of the train. The idea of this analysis is to reproduce a set of logics of assignment (through combinatorial optimization approaches available at the beginning of the twentieth century with the computing capabilities of the time) to deduce the possible logic followed by the French High Command. The results show that although most assignments follow a logic of optimization, some regions, especially those assigned to the mobile army (the one that had the highest number of deaths at the beginning of the war), do not follow any of the proposed logic. However, the work remains preliminary and merits in-depth further work.
Cet article réalise une première analyse cliométrique de l’affectation des troupes du Plan XVII (plan Joffre) en tenant compte des principales spécificités du réseau ferré français de 1913 et des choix de l’état-major concernant le transport de ces troupes et le rôle central du train. L’idée de cette analyse est de reproduire un ensemble de logiques d’affectation (à travers des approches d’optimisation disponibles au début du XXe siècle avec les capacités de calcul de l’époque) pour en déduire la possible logique suivie par l’état-major français. Les résultats montrent que bien que la plupart des affectations suivent une logique d’optimisation, certaines régions, et notamment celles affectées à l’armée mobile (celle qui a supporté le plus grand nombre de morts au début de la guerre), ne suivent aucune des logiques proposées. Ce point reste à éclaircir par des recherches complémentaires.